Czy terapia może przywrócić poczucie sensu życia?

17 listopada 2022
pomoc psychologiczna częstochowa

Utrata poczucia sensu istnienia jest jednym z najtrudniejszych doświadczeń – zwykle o wiele bardziej dotkliwym niż nieuleczalna choroba czy klęska żywiołowa. Dopóki człowiek ma w sobie wolę życia, znajduje siłę i motywację do walki z przeciwnościami losu. Poczucie braku sensu zaś często bywa przyczyną prób samobójczych osób, którym na pozór nie brakuje niczego. Czy takim ludziom może pomóc psychoterapeuta? Częstochowa to świetne miejsce, by się o tym przekonać. Prowadzę tu pracownię psychoterapeutyczną, w której pomagam m.in. Klientom w kryzysie, którzy nie widzą sensu życia.

Brak sensu życia jako objaw zaburzeń psychicznych

Poczucie braku sensu życia samo w sobie nie jest zaburzeniem psychicznym. Czy zatem zasadne jest w takich przypadkach podejmowanie terapii? Częstochowa ma przecież bogatą ofertę kulturalną, rozrywkową, sportową etc. Czy nie lepiej poszukać sensu życia w wolontariacie albo na kursie tańca? Bardzo możliwe. Znam jednak wiele przypadków osób, które – kierując się tym założeniem – ukończyły wiele kursów, a sensu nie odnalazły. Przyczyna najczęściej bowiem nie tkwi w sposobie życia danego człowieka, lecz w nim samym.

Proponowana przeze mnie w Częstochowie „terapia braku sensu życia” w gruncie rzeczy służy pochyleniu się nad problemami danej osoby. Bardzo często prowadzi do odkrycia, że Klient zmaga się z depresją albo agorafobią, w których przebiegu utrata sensu istnienia jest tylko jednym z objawów. Takie osoby mogą odzyskać radość i chęć życia tylko wtedy, kiedy podejmą systematyczną psychoterapię. Co więcej, zwykle okazuje się, że ich nieuświadomione dotąd zaburzenia łatwo poddają się leczeniu!

Utrata sensu istnienia w życiowym kryzysie

Wiele osób doskonale wie, dlaczego życie straciło dla nich sens. Mieszkańcy Częstochowy na terapię zgłaszają się po śmierci bliskiej osoby, utracie pracy albo w obliczu takich zmian, takich jak wyprowadzka dorosłych już dzieci (czyli z tzw. syndromem pustego gniazda). Takie zdarzenia oczywiście nie stanowią jednostek opisanych w klasyfikacjach zaburzeń psychicznych. Co nie oznacza, że terapia w ich przypadku nie będzie pomocna.

Gorąco rekomenduję choćby kilka spotkań z psychoterapeutą w Częstochowie każdemu, kto traci sens życia w wyniku obiektywnych zdarzeń. Takie stany nie muszą, ale mogą przerodzić się w epizod depresyjny albo uzależnienie, a tym samym stać się przyczyną o wiele poważniejszych strat niż ta, której się zaznało. W trudnych chwilach warto szukać wsparcia w bliskich, niemniej profesjonalna pomoc pozwala szybciej i bez konsekwencji przeżyć życiowy kryzys.